VISUALOVE: ze studentské kratochvíle úspěšný (VISUA)LOVE brand
VISUALOVE: ze studentské kratochvíle úspěšný (VISUA)LOVE brand

Michal Okleštěk a Honza Machát aka VISUALOVE – v tom nejlepším slova smyslu bychom jim mohli přezdívat „Páni Hračičkové“. Už jako studenti architektury si hráli s návrhy, 3D modely, technologiemi, se světlem a s hudbou. A jejich projekty měly velký úspěch. Z koníčku a studentského přivýdělku se stalo podnikání. A z podnikání úspěšný byznys.

Studium architektury na VUT dalo Michalovi a Honzovi ten nejlepší základ. Svoje představy si už jako studenti uměli nakreslit, vytvořit k nim 3D modely a vizualizace – a díky tomu všemu také každý projekt obhájit u klienta. „Začínali jsme kolem roku 2012 s videomappingem, který byl tehdy v začátcích. Nabalovaly se další zakázky, a my se postupně učili nové technologie i to, jak dělat projekty vizuálně zajímavé a atraktivní,“ vzpomíná jeden z „Vizuálů“ Honza Machát. Nahlíželi tak pod pokličku dalších oborů – mimo jiné stage a light designu. O rok později už vytvářeli velkou stage pro festival Mácháč.

Kdo jsou VISUALOVE: Multimediální architekti, kteří mají na kontě spoustu úspěšných projektů: do povědomí veřejnosti se zapsali hlavně realistickými modely planet pro úspěšný Festival planet na brněnské Hvězdárně. Pro Jihomoravský kraj a město Brno připravili ve spolupráci s architekty Chybik + Kristof prezentaci Micro & Macro na světovou výstavu EXPO v Dubaji. Svoje vlastní nápady nevykrádají, s každým projektem se posouvají dál. Přidávají nové technologie a nabírají nové znalosti a zkušenosti. Pro lidi tvoří audiovizuální zážitky na pomezí architektury, stage a light designu a vizuálního umění.

KUMST jako centrum kreativního dění

VISUALOVE jsou jedineční tím, kolik oborů pokrývají. „Rozumíme tomu, jak se dělá světelný design, ale naprogramovat světla neumíme nijak dokonale. Proto se obklopujeme lidmi, kteří to umějí na profesionální úrovni. A proto jsme moc rádi, že můžeme být členy komunitykreativců v KUMSTu,“ vysvětluje druhý „Vizuál“ Michal Okleštěk. VISUALOVE byli prvními členy kreativního hubu.

Spolu s nimi na KUMSTu sídlí módní designéři, fotografové, videotvůrci, architekti, produktoví designéři, grafici – a mnozí další. „Člověk jde ráno do kanceláře, a z náhodné komunikace v kuchyňce může najednou vzniknout skvělý projekt,“ usmívá se Michal Okleštěk. „Spolupracovali jsme se zdejším herním inkubátorem, když jsme potřebovali vytvořit model expozice ve virtuální realitě. Hudbu k audiovizuálním projektům nám zase pravidelně dodává skvělá Zuzka Martincová, která na Kumstu také sídlí,“ dodává Honza Machát.

Podpora v dobrém i ve zlém

Komunita kreativců není jedinou přidanou hodnotou sídla firmy na KUMSTu. Velkou podporou jsou podle tvůrců také služby, které KUMST svým členům nabízí. V roce 2022 vyhráli VISUALOVE designerskou soutěž na podobu světelné dekorace v ulicích Brna. Výrobu takzvaných girland museli ve velmi krátkém čase také zrealizovat, což se podařilo. Jenže asijský výrobce udělal konstrukční chybu, a tak po čase přestávaly girlandy svítit.

Nejdříve si náhradní díly do trubic tiskli na 3D tiskárně sami. Díky spolupráci s digitální dílnou FabLab (sídlící na Kumstu) se jim podařilo výrobu zefektivnit a urychlit. „Byli jsme pod velkým tlakem médií a veřejnosti – a právě v tu chvíli nás KUMST podpořil nejvíc. Pomohl nám s krizovou komunikací hned v úvodu. A pak jsme přes něj získali experta. Člověka, který v Asii pět let vedl firmu, a přesně tak věděl, jak s asijskou stranou co nejefektivněji komunikovat. S tím, co bychom bez zkušeností sami řešili měsíce – a možná vůbec ani nevyřešili – nám pomohl během pár týdnů,“ vzpomíná na náročnou dobu Michal Okleštěk.

Olympijské hry, mladá krev a radost z projektů

Sečteno a podtrženo (a to ve vší skromnosti): VISUALOVE aktuálně nemají konkurenci. Firmy, které se v jejich oboru pohybují, se často zaměřují jen na jednu jedinou oblast – videomapping, světelný, produktový nebo stage design. Michal Okleštěk a Jan Machát zvládají díky spolupráci s dalšími profíky vše – a ještě něco navíc. Pro své klienty vytváří každý projekt originálnína míru. Díky tomu objevují stále nové technologie, posouvají se dál a práce je pořád baví – ať už jde o projekty malé, větší nebo velké.

Jejich velkým snem je zahajovat olympijské hry. „Je to gigantický projekt, který má dosah. Na jednom místě pokrývá všechny obory, kterým se věnujeme,“ vysvětluje Honza Machát. Ten právě dokončil doktorát, část svého času chce věnovat práci se studenty architektury. „Studenti mají skvělé nápady a nejsou zatížení praxí. Proto chceme být pořád obklopení mladými lidmi, jít s dobou a udržovat si mladou mysl,“ uzavírá s úsměvem Jan Machát.

Barbora Netopilová, komunitní kurátorka KUMSTu o spolupráci s VISUALOVE

Krizová komunikace bývá velmi náročná i pro trénované profíky. Cokoliv, co v době „krize” zazní, se totiž může jako boomerang rázem otočit proti řečníkům. Honza a Michal vytvořili skvělý projekt, a právem s ním vyhráli výběrové řízení. Chybou asijského dodavatele ale mohla jejich značka utrpět nevratné ztráty. Proto jsme „Vizuálům” okamžitě pomohli s krizovou komunikací s médii a s kontaktem na experta, který se v asijském prostředí dobře orientoval. Jsem ráda, že jsme Honzovi s Michalem mohli být skutečnou oporou i v té nejexponovanější době. Podnikání přináší mnoho výzev – a podnikání v kreativní oblasti není výjimkou. Je povzbuzující vidět, že z krize vyšli Visualove zase o kus silnější.

Naši kreativní podnikatelé

KOGAA: Ve všem, co děláme, se chceme rozhodovat správně

Každá budova i jejich budoucí uživatelé mají svoji specifickou duši, kterou umějí a chtějí respektovat. To je vize mladého architektonického studia KOGAA, které se svou prací snaží ukázat, že dobrá architektura je víc než jen budova sama. Je to i prostor kolem ní a lidé, kteří se v něm pohybují. 

Bastl Instruments

„Nezačínali jsme jako startup, ani jako firma, která chce vydělat peníze. Dělali jsme jednoduše věci, které nás bavily, a postupně jsme na ně nabalovali další a další aktivity, až jsme tomu museli dát právní formu,“ říká Ondřej Merta z Bastl Instruments. A stejně tak funguje výrobce jedinečných hudebních krabiček dodnes.

Pura Vida

Pura Vida je každý moment, kdy se cítíme fakt happy. Je to i radost z toho, že jsme to spolu už tak dlouho vydržely a máme pořád chuť Pura Vidu šířit. Že každé ráno jdeme do práce s chutí. Přejeme si, aby se holky v našich legínách a oblečení cítily dobře, ať už jsou jakékoliv. I kdyby to měla být jen minuta denně, Pura Vida znamená být happy.“ 

VISUALOVE

Michal Okleštěk a Honza Machát aka VISUALOVE – v tom nejlepším slova smyslu bychom jim mohli přezdívat „Páni Hračičkové“. Už jako studenti architektury si hráli s návrhy, 3D modely, technologiemi, se světlem a s hudbou. A jejich projekty měly velký úspěch. Z koníčku a studentského přivýdělku se stalo podnikání. A z podnikání úspěšný byznys.

Plastic Guys: Cirkulární design upečený v Brně

Sejde se Čech a Ital v Brně a ve staré pizza peci upečou z použitého plastu překrásné designové desky. Tohle není začátek vtipu. To je začátek inspirativního příběhu úspěšné značky Plastic Guys. Vtip je v tom, že zachraňují a znovu využívají plastový odpad – a to tak, že chytře.